Už nestačí len vidieť a počuť. Dnešný zákazník je oveľa senzitívnejší. Ľudia si pamätajú niekoľkonásobne viac toho, čo cítia a aký pocit to v nich zanechalo než toho, čo vidia a počujú.
Vďaka čuchovému zmyslu vnímame svet okolo nás oveľa intenzívnejšie a emotívnejšie. Čuch je totiž zmysel, ktorý je ako jediný zo všetkých piatich naviazaný na emocionálne centrum mozgu a má najbližšie k pamäti. Vône dokážu vyvolať širokú škálu emócií, pocitov a spomienok.
Až 85 % ľudí si spomenie na svoje detstvo, keď zacíti vôňu pastelových farbičiek.
Scent marketing alebo inak povedané aj aroma marketing je súčasťou zmyslového marketingu a neuromarketingu. Ide o buzzwords, ktoré vznikli pomerne nedávno. Scent marketing sa zaoberá vplyvom špecifických vôní na správanie a emócie človeka.
Scent marketing týmito špecifickými vôňami (napr. levanduľa, mäta, christmas mood, vôňa kože…) prevoniava priestory v rôznych segmentoch spoločenského života na stimuláciu zmyslov, vytvorenie vhodných emócií a spustenie vybraných biochemických procesov. Vďaka tomu je možné intuitívne ovplyvňovať správanie zákazníkov a vytvárať silnejšie povedomie o značke.
Scent marketing vychádza z popredných vedeckých štúdií jasne naznačujúcich dôležitosť čuchu. Tento zmysel je najsofistikovanejším zo všetkých, no doteraz mu nebol pripisovaný veľký význam. Toto tvrdenie potvrdzuje aj fakt, že len donedávna si vedci mysleli, že človek dokáže rozlíšiť približne 10 tisíc pachov/vôní. Najnovšie štúdie však toto číslo signifikantne prevyšujú - vedecká komunita sa zhodla, že človek dokáže rozlíšiť až 1 miliardu pachov/vôní (časopis Science 2014, Bushdid, C., Magnasco, M. O., Vosshall, L. B. & Keller, A. Science 343, 1370–1372 (2014).
Scent marketing nie sú voňavé sviečky, tyčinky ani žiadna aroma terapia. Scent marketing to sú difúzory rôznych veľkostí, ktoré vynikajú svojim nadčasovým dizajnom, jednoduchým ovládaním a absolútnou tichosťou. Práve vďaka elegancii a tichosti sú vhodné na všetky miesta.
Technológia použitá na aplikáciu vôní do prostredia prostredníctvom difúzorov je založená na princípe nebulizácie a venturiho efektu. Za pomoci tlaku dochádza k premene látky kvapalného skupenstva (v našom prípade vonnej náplne) na plynné. Výsledkom je jemná hmlovina vonnej látky, dokonale zmiešaná s okolitým prostredím, ktorá nezanecháva žiadne stopy.
Scent marketing zlepšuje zákaznícku skúsenosť. Vôňa v priestore vytvára pre zákazníkov príjemný a zapamätateľný zážitok, ktorý zvyšuje spokojnosť zákazníkov, vytvára lojalitu k značke a vplýva na nákupné správanie zákazníkov v rôznych odvetviach, či už ide o služby (mobilní operátori, cestovné kancelárie, hotely) alebo produkty (značky s oblečením, elektronika…).
Scent marketing vytvára asociáciu vône so značkou. To znamená, že keď váš zákazník niekde zacíti podobnú či rovnakú vôňu, ako používate na prevoňanie vašich priestorov, okamžite si na vás spomenie. Keby ste mu zaviazali oči a zobrali ho do vašej prevoňanej predajne hneď by vedel, kde je. Vôňa zanecháva v každom človeku stopu, tzv. trvalú spomienku.
Áno. Vône sa výrazne podieľajú na vytváraní image-u značky. V súčasnosti sa veľa obchodníkov snaží využívať rôzne špecifické vône s úmyslom ovplyvniť vnímanie, emócie a správanie zákazníka a s cieľom vybudovať silné povedomie o značke.
Mnoho významných spoločností začalo používať vôňu ako marketingový a strategický nástroj, či už za účelom prilákania zákazníka, alebo na posilnenie image-u značky (Herz, Rachel, Adweek, 2008).
Myšlienka, že vône môžu byť použité na ovplyvnenie správania zákazníka vychádza z konceptu atmosféry priestoru. Prevoňanie priestorov ako najsilnejší stimul pri ovplyvňovaní zákazníka sa tlačí stále viac a viac do popredia. A nečudujme sa, ľudia sa už na vizuálne a zvukové reklamy stali imúnnymi. A navyše, čuch je najsilnejší zmysel podvedomia a nedá sa vypnúť.
V roku 2008 sa v plnej miere pozornosť marketérov obrovských svetových značiek v rôznych oblastiach upriamili na scent marketing, keď Martin Lindstrom vo svojich bestselleroch Buyology a Brand Sense prezradil niektoré veľmi kuriózne tajomstvá ako využiť vôňu pri budovaní povedomia o značke a jednotlivých produktoch.
Veď posúďte sami, ako vplýva scent marketing na zákaznika, predaj a jeho spokojnosť s predajňou či inou inštitúciou. Vo všeobecnosti boli aromatizované priestory hodnotené zo strany zákazníkov o:
Módna horúčka v Sydney bola odhalením kolekcií najpopulárnejších dizajnérov Austrálie.
Eventy TešíMa predstavujú priestor na úrovni – sympatickí ľudia, nenútený program a možnosť spoznať svoju polovičku. Aroma marketing bol pri jednom z nich pritom, so špeciálnou vôňou vyvolávajúcou pocity lásky a vzrušenia.
Existujú isté vône ako napríklad tie, ktoré evokujú teplé sušienky, čerstvo pokosenú trávú či more, ktoré v nás vyvolávajú silné spomienky a rôzne emócie. Niekto je pri ich zacítení šťastný, niekto spokojný, niekto napríklad sentimentálny či energický.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.