Pri nakupovaní nás ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov - značka, kvalita, zákaznícky servis, cena a tak ďalej. Dôležitú úlohu tu však zohráva ľudské podvedomie, na ktoré najintenzívnejšie vplýva čuchový zmysel.
V dnešnom konkurenčnom prostredí preplnenom značkami je vytváranie zapamätateľnej zákazníckej skúsenosti a emocionálneho vzťahu so zákazníkom kľúčom k získaniu si ich lojality k značke. Vône vytvárajú trvalé spomienky, ktoré si človek podvedome uchováva a čuchové vnemy si pamätá niekoľko rokov.
Vône si pamätáme so 65 % presnosťou aj po uplynutí jedného roka, zatiaľ čo presnosť našej vizuálnej pamäte je len 50 % už po 3 mesiacoch.
Pri nakupovaní nerozmýšľame nad tým, či si vôňu značky ukladáme do našej pamäte alebo nie. Jej účinok sa prejaví až vtedy, keď vojdeme do predajne a zacítime ju. Práve vtedy si na značku okamžite spomenieme a spoznáme ju, pritom nepotrebujeme vidieť ani jej logo.
Aroma branding je budovanie image-u značky prostredníctvom vône. Prepojenie vône so značkou dokáže vytvoriť trvalé spomienky, silnejší a hlbší emocionálny vzťah so zákazníkom. Cieľom aroma brandingu je vytvorenie okamžitej asociácie so značkou pri zacítení jej vône.
Aroma branding je viac ako len rozptýlenie príjemnej vône do priestorov. Je to umenie byť schopný podporiť image vašej značky ďalším z vnemov, ktorý je navyše ten najsilnejší.
Aroma branding je súčasťou aroma marketingu, pomerne nového trendu v oblasti zmyslového marketingu, ktorý využíva špecifické vône v rôznych prostrediach spoločenského života na:
Vďaka správne použitej vôni je tak možné inštinktívne ovplyvňovať správanie návštevníkov, zákazníkov, pacientov, zamestnancov, študentov, koncových spotrebiteľov atď.
Na otázku “kde sa dá aroma branding využiť” reagujeme väčšinou protiotázkou “kde sa aroma branding nedá využiť?” Vône je možné použiť v najrôznejších situáciách a môžu byť aplikované takmer na akýkoľvek výrobok alebo službu, môžu byť teda súčasťou každej značky.
Vôňa má neuveriteľnú silu. Čuchové zmysly ako jediné dokážu doslova paralyzovať racionálnu časť mozgu pri rozhodovaní.
- M. Lindstrom, 2010, Brand Sense: Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight, and Sound
Čuchová pamäť je jednoznačne najvýkonnejšia. Čuch je jediným z našich piatich zmyslov, ktorý je priamo prepojený s limbickou časťou mozgu, ktorá riadi naše správanie, určité druhy pamäte a emócie. Preto zacítenie vône vyvoláva okamžité, priame a podvedomé emocionálne reakcie. Nezáleží na tom, či sú to vône príjemné alebo nie – majú veľký vplyv na spotrebiteľské správanie.
Človek dokáže rozlíšiť:
Na dnešného zákazníka denne doslova útočí 3 000 až 20 000 reklamných posolstiev, ktoré pôsobia výhradne na zrakové a sluchové zmysly. Pri tak obrovskej mase reklamy je stále ťažšie a ťažšie upútať a udržať si pozornosť zákazníkovu, pretože sa stal imúnnym.
Štúdie ukazujú, že najúčinnejším marketingovým nástrojom sú pre zákazníka emócie a zážitky, ktoré si asociuje so značkou. A najsilnejšia asociácia zákazníka so značkou sa deje práve prostredníctvom vône. Preto je aroma branding už dávno obľúbeným marketingovým a strategickým nástrojom veľkých svetových značiek. Prestížne značky si dokonca nechávajú vytvoriť vlastné čuchové logo - jedinečnú vôňu vytvorenú custom pre nich.
Vplyv vône na ponúkaný tovar či službu v aromatizovaných priestoroch v porovnaní s nearomatizovaným priestorom pôsobí na zákazníka o:
A čo by sme povedali na záver? Aroma branding nielen zvyšuje image značky, ale tiež spríjemňuje prostredie a zanecháva príjemný a pozitívny dojem. A do takého prostredia sa ľudia radi vracajú :)
Už nestačí len vidieť a počuť. Dnešný zákazník je oveľa senzitívnejší. Ľudia si pamätajú niekoľkonásobne viac toho, čo cítia a aký pocit to v nich zanechalo než toho, čo vidia a počujú.
Módna horúčka v Sydney bola odhalením kolekcií najpopulárnejších dizajnérov Austrálie.
Eventy TešíMa predstavujú priestor na úrovni – sympatickí ľudia, nenútený program a možnosť spoznať svoju polovičku. Aroma marketing bol pri jednom z nich pritom, so špeciálnou vôňou vyvolávajúcou pocity lásky a vzrušenia.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.