Späť na zoznam
11. január 2018
Marketing

Aroma branding - budujte image značky cez vône

Aroma branding dokáže posilniť image vašej značky

Pri nakupovaní nás ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov - značka, kvalita, zákaznícky servis, cena a tak ďalej. Dôležitú úlohu tu však zohráva ľudské podvedomie, na ktoré najintenzívnejšie vplýva čuchový zmysel.

V dnešnom konkurenčnom prostredí preplnenom značkami je vytváranie zapamätateľnej zákazníckej skúsenosti a emocionálneho vzťahu so zákazníkom kľúčom k získaniu si ich lojality k značke. Vône vytvárajú trvalé spomienky, ktoré si človek podvedome uchováva a čuchové vnemy si pamätá niekoľko rokov. 

Vône si pamätáme so 65 % presnosťou aj po uplynutí jedného roka, zatiaľ čo presnosť našej vizuálnej pamäte je len 50 % už po 3 mesiacoch.

Pri nakupovaní nerozmýšľame nad tým, či si vôňu značky ukladáme do našej pamäte alebo nie. Jej účinok sa prejaví až vtedy, keď vojdeme do predajne a zacítime ju. Práve vtedy si na značku okamžite spomenieme a spoznáme ju, pritom nepotrebujeme vidieť ani jej logo. 

Zákazníci vďaka aroma brandingu spoznajú vašu značku okamžite pri zacítení jej vône

Čo je aroma branding?

Aroma branding je budovanie image-u značky prostredníctvom vône. Prepojenie vône so značkou dokáže vytvoriť trvalé spomienky, silnejší a hlbší emocionálny vzťah so zákazníkom. Cieľom aroma brandingu je vytvorenie okamžitej asociácie so značkou pri zacítení jej vône.

Aroma branding je viac ako len rozptýlenie príjemnej vône do priestorov. Je to umenie byť schopný podporiť image vašej značky ďalším z vnemov, ktorý je navyše ten najsilnejší. 

Čo všetko aroma branding dokáže:

  • prilákanie nových zákazníkov,
  • posilňovanie image-u značky,
  • zvyšovanie spokojnosti zákazníkov,
  • zvyšovanie predajov,
  • vytváranie asociácie so značkou,
  • zvyšovanie zapamätateľnosti značky,
  • budovanie vzťahov so zákazníkmi,
  • pozitívnejšie vnímanie produktov, služieb a personálu,
  • dlhší čas strávený v predajni.

Význam aroma brandingu pri budovaní image-u značky

Aroma branding je súčasťou aroma marketingu, pomerne nového trendu v oblasti zmyslového marketingu, ktorý využíva špecifické vône v rôznych prostrediach spoločenského života na:

  • povzbudenie zmyslov,
  • vytvorenie vhodných emócií,
  • spustenie vybraných biochemických procesov.

Vďaka správne použitej vôni je tak možné inštinktívne ovplyvňovať správanie návštevníkov, zákazníkov, pacientov, zamestnancov, študentov, koncových spotrebiteľov atď.

Na otázku “kde sa dá aroma branding využiť” reagujeme väčšinou protiotázkou “kde sa aroma branding nedá využiť?” Vône je možné použiť v najrôznejších situáciách a môžu byť aplikované takmer na akýkoľvek výrobok alebo službu, môžu byť teda súčasťou každej značky. 

Vône vnímame podvedome

Vôňa má neuveriteľnú silu. Čuchové zmysly ako jediné dokážu doslova paralyzovať racionálnu časť mozgu pri rozhodovaní.

- M. Lindstrom, 2010, Brand Sense: Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight, and Sound

Človek dokáže rozlíšiť až 1 miliardu vôní, ktoré sú príjemné aj nepríjemné
Vôňu vnímame podvedome už v prvej desaťtisícine sekundy.

Čuchová pamäť je jednoznačne najvýkonnejšia. Čuch je jediným z našich piatich zmyslov, ktorý je priamo prepojený s limbickou časťou mozgu, ktorá riadi naše správanie, určité druhy pamäte a emócie. Preto zacítenie vône vyvoláva okamžité, priame a podvedomé emocionálne reakcie. Nezáleží na tom, či sú to vône príjemné alebo nie – majú veľký vplyv na spotrebiteľské správanie.

Človek dokáže rozlíšiť:

  • 340 tisíc zvukov
  • 2,5 až 7,5 milióna farieb
  • až 1 miliardu pachov/vôní

Aroma branding je marketingovým nástrojom budúcnosti

Na dnešného zákazníka denne doslova útočí 3 000 až 20 000 reklamných posolstiev, ktoré pôsobia výhradne na zrakové a sluchové zmysly. Pri tak obrovskej mase reklamy je stále ťažšie a ťažšie upútať a udržať si pozornosť zákazníkovu, pretože sa stal imúnnym. 

Vďaka aroma brandingu môžete na zákazníka zaútočiť najsilnejším zmyslom - čuchom!

Štúdie ukazujú, že najúčinnejším marketingovým nástrojom sú pre zákazníka emócie a zážitky, ktoré si asociuje so značkou. A najsilnejšia asociácia zákazníka so značkou sa deje práve prostredníctvom vône. Preto je aroma branding už dávno obľúbeným marketingovým a strategickým nástrojom veľkých svetových značiek. Prestížne značky si dokonca nechávajú vytvoriť vlastné čuchové logo - jedinečnú vôňu vytvorenú custom pre nich.

Vplyv vône na ponúkaný tovar či službu v aromatizovaných priestoroch v porovnaní s nearomatizovaným priestorom pôsobí na zákazníka o: 

  • 47 % lákavejšie
  • 10 % krajšie
  • 12 % modernejšie

 

A čo by sme povedali na záver? Aroma branding nielen zvyšuje image značky, ale tiež spríjemňuje prostredie a zanecháva príjemný a pozitívny dojem. A do takého prostredia sa ľudia radi vracajú :)
 


Podobný obsah


7. jún 2018
Marketing

Čo je neuromarketing a ako sa dá využiť?

Pre marketérov vždy bolo najväčšou výzvou dosahovať čo najlepšie výsledky (zvýšenie tržieb a povedomia o značke/produkte/službe) za menej peňazí. Cieľom je pochopiť, ako vlastne zákazníci fungujú a čo ovplyvňuje ich rozhodnutie nakúpiť.

25. máj 2017
Marketing

Značky hľadajú svoju identitu cez vône

Existujú isté vône ako napríklad tie, ktoré evokujú teplé sušienky, čerstvo pokosenú trávú či more, ktoré v nás vyvolávajú silné spomienky a rôzne emócie. Niekto je pri ich zacítení šťastný, niekto spokojný, niekto napríklad sentimentálny či energický.

29. máj 2020
Marketing

Lepší marketing vďaka voňavým priestorom

Predajcovia vedia už desiatky rokov, že skúsenosť s nákupom by mala byť komplexnou skúsenosťou. Platí to aj dnes, v období neistoty a finančných problémov. Zákazníci vidia v nakupovaní únik od každodenných povinností. Obchody sú tak miestom, kde sa môžu stratiť a cítiť sa šťastní.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.