Zažili ste už jazdu v úplne novom aute? Určite sa vám páčil ten pocit sedieť v novom interiéri, kde je všetko také čisté, voňavé, neopotrebované.
Vôňa evokujúca kúpu nového auta bola vyvinutá už pred niekoľkými rokmi. Odvtedy jú výrobcovia striekajú do každého auta, ktoré opúšťa výrobu. V priemere vydrží okolo 6 týždňov, kým začne slabnúť a ustupovať iným špecifickým pachom, ktoré vznikajú každodennou jazdou.
Marketéri z firmy Mitsubishi prišli s geniálnym nápadom. Ľudia milujú vôňu kože a spájajú si ju s novým autom. Zadanie kampane bolo jasné: vzbudiť tieto emócie prostredníctvom vhodných marketingových nástrojov a evokovať u potenciálnych zákazníkov predstavu nového auta. Cieľovou skupinou boli ľudia vo veku od 25 – 49 rokov a, samozrejme, nadšenci výkonných aút a maximálneho pôžitku z jazdy.
Tvorcovia kampane sa rozhodli pre tzv. Scratch and Sniff reklamu, ktorá je typická pre reklamy kozmetických firiem. Napr. keď si kupujeme parfum z katalógu, prejdeme rukou po strane a vôňa sa nám uvoľní na ruku. Je úplne identická ako vôňa z flakónu. A presne týmto spôsobom „umožnili“ marketéri Mitsubishi zákazníkom zažiť pocit ich novučičkého, voňavého Mitsubishi Evo X. Našli spôsob, ako vytvoriť vôňu koženého interiéru a dopriať tak zákazníkom pocit, že to je presne to, čo chcú.
Zvýšenie predaja Mitsubishi Evo X vzrástol o 16 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, a to aj napriek faktu, že automobilový priemysel zažíval práve 20 % pokles predaja (BBDO 2008).
Ako funguje vôňa v interiéri auta?
O tom, že vôňu nového auta neberú výrobcovia automobilov na ľahkú váhu už asi nespochybňujete. Vône využívajú veľkí hráči ako Rolls Royce, Mercedes, Toyota, Nissan, či BMW. Japonský Nissan experimentoval s vôňou už okolo r. 2008. Model FUGA, určený pre Ázijský trh ako prvý disponoval funkciou Driver Attention Alert System, ktorý sleduje návyky vodiča (reakčný čas a pod.) a keď zaznamená zvýšené riziko mikrospánku, upozorní vodiča správou na displeji, vibrovaním volantu a sviežou lesnou vôňou, ktorá prebudí jeho zmysly.
Ďalší popredný nemecký výrobca automobilov BMW na svojej stránke predstavuje Anabelle, profi parfumistku z Francúzska, ktorá pracovala 3 roky na vytvorení interiérovej vône pre nové „bavoráky“ radu 7. Za príplatok si teraz majitelia nových „sedmičiek“ môžu zvoliť tzv. Ambient Air Package, ktorý ponúka možnosť ionizovať alebo prevoňať interiér auta. Na výber majú 8 druhov vôní. Systém je riadený cez ovládanie klimatizácie v menu iDrive. Ponúka 3 stupne intenzity vône, ktoré su unisex.
Mercedes-Benz má dokonca tím čuchových expertov (ako je napr. Claudia Schempp), ktorí rozhodujú o materiáloch, ktoré sa použijú do nových modelov. Tento „nosový tím“ už 25 rokov analyzuje pach všetkých materiálov použitých pri výrobe interiérov nových áut.
V ponuke vôní Aroma marketingu nájdete dve vône vhodné do automobilov:
Vlaky, autobusy a lietadlá - denne nimi cestuje mnoho ľudí. Často nám však cestovanie znepríjemňujú rôzne zápachy. Tie sa však dajú použitím vône v dopravných prostriedkoch veľmi jednoducho odstrániť.
Predstavte si, ako vám dokáže 15 minút cesty MHD, v ktorej je cítiť nepríjemný zápach (telesný, fajčiarsky...), znepríjmeniť náladu už od rána. A teraz si predstavte, že namiesto toho by ste cítili príjemnú a sviežu vôňu oceána alebo vypranej bielizne. Naše vône nielen prevoňajú priestor ale aj odstránia všetky druhy nepríjemných a častých zápachov.
Všetci vieme, že pre zvieratá je čuch životne dôležitý. Slúži im pri vystopovaní potravy, vody, na komunikáciu či na vycítenie nebezpečenstva. Ako dôležitý je pre ľudí?
Vône sú jedným z najsilnejších indikátorov ročného obdobia. Každé obdobie prináša špecifické zmesi aróm, a tie sú úplne odlišné.
Každý pozná chuť čokolády. Je sladká, krémová, lahodná... Môže pomôcť aj pri predaji? Vôňa čokolády šíriaca sa v kníhkupectve zvyšuje u zákazníkov chuť nakupovať svoje budúce obľúbené knihy.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.