Všetci vieme, že pre zvieratá je čuch životne dôležitý. Slúži im pri vystopovaní potravy, vody, na komunikáciu či na vycítenie nebezpečenstva. Ako dôležitý je pre ľudí?
Čuch je dôležitým zmyslom aj pre ľudí, nakoľko nás dokáže varovať pri život ohrozujúcich situáciach - únik plynu, požiar, či pokazené jedlo. Nepríjemné a zlé zápachy vysielajú do mozgu varovné signály, aby upozornili na potenciálnu hrozbu.
Čuch je tiež ako jediný zmysel priamo prepojený s tou časťou mozgu, v ktorej sa spracúvajú aj naše emócie a určité druhy pamäte. Preto si dokážeme zapamätať niekoľkonásobne viac toho, čo cítime, ako toho, čo vidíme. Navyše, výskumy hovoria, že:
80 % vyskúšaných príchutí pochádza z toho, čo cítime nosom.
Hoci náš čuchový zmysel nie je natoľko nevyhnutný a vyvinutý ako u iných živočíchov, ľudia sú schopní zaznamenať až 10 000 rôznych pachových molekúl.
Áno, vône dokážu ovplyvniť naše chute. To je dôvod, prečo občas necítime chuť jedla, keď máme upchatý nos. Chuťové poháriky na našom jazyku sú schopné rozoznať štyri chute: sladká, kyslá, horká a slaná. Ostatné „chute“ sa odlišujú práve čuchom.
Keď si dáte pod nos jahodu, cítite jej vôňu, ale neviete, akú má chuť. Až po zahryznutí zistíte, že má chuť jahody, ktorá sa dokonca veľmi podoba jej vôni. Ak sa však v tom okamihu nadýchnete, vôňu jahody už necítite.
Molekuly vône jahody stimulujú jednak náš čuchový zmysel a jednak naše chuťové poháriky. Stimulované sú aj zuby, ďasná a čeľuste, ktoré sa tiež výrazne podieľajú na vytváraní chuti. To všetko dokopy vytvára naše celkové vnímanie chuti.
Spájanie vône a chuti vysvetľuje to, prečo sa potraviny zdajú byť nepríjemné ak zapáchajú.
Keďže je čuch tak úzko prepojený s chuťou, jeho narušenie môže u ľudí spôsobiť zmenu vnímania toho, čo jedia. Bez vône je jedlo zrazu akoby bez chuti. A predstavte si jesť vaše obľúbené jedlo, ktoré nemá takmer žiadnu chuť.
V extrémnych prípadoch vedie anosmia (strata čuchu) k depresiám. Je to spôsobené aj tým, že ľudia postupne strácajú aj tzv. “čuchovú pamäť”, čiže zabudnú, ako vôňu má prímorský vzduch, káva, či napríklad chlieb.
Problémy s čuchom sú často úzko prepojené so skorým varovaním na závažnejšie ochorenia ako sú Parkinsonova choroba, Alzheimer či Skleróza multiplex.
V jednej vedeckej štúdii raz vedci skúmali manželské páry, ktoré nemohli splodiť potomka. Zistili, že problém je v pachu ich tiel. Vzájomne sa totiž odpudzovali.
Vône fascinujú ľudstvo pri rôznych príležitostiach už od nepamäti. Dokážu umocniť atmosféru a vyvolať príjemné a šťastné emócie. Svoje o tom vedia aj Martin a Julka, ktorý si povedali svoje áno a spoločnosť im robila aj naša vôňa.
Nemôžeme pochybovať o tom, že ak zacítime vôňu práve dopečeného koláča, dostaneme na neho automaticky chuť.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.