Každý nákup šperkov pre osobné použitie alebo darovanie je často inšpirovaný emocionálnymi vplyvmi, akými sú láska, šťastie, pýcha či oslava sviatku.
Pri kúpe šperkov zákazník dúfa, že vyjadrí svoje želané emócie darovaním osobne a zmysluplne. Kvôli emocionálnym faktorom, ktoré majú vplyv na nákup šperkov, je nevyhnutné, aby obchodníci starostlivo vyskúšali multi-senzorické vnímanie zákazníka, kam patrí okrem vizuálneho (krása a tvar šperku) aj hudba v predajni, vôňa, farby interiéru a textúry, ktoré môžu nakoniec viesť zákazníka k vyššiemu vnímaniu značky, kvality či dokonalejšiemu potešeniu (Mattila a Wirtz, 2008).
Vytváranie harmonickej atmosféry a prostredia v obchode, môže prispieť k zvýšeniu celkového objemu predaja (Laakso 2004, s. 57). Rovnako ako drahokamy a polodrahokamy majú špecifické významy, čuchové logo dokáže plniť ciele obchodníkov. Vôňa na mieru pôsobí na emocionálnu reakciu zákazníka.
Tieto vône dokážu vyvolať pocity lásky, pohodlia a dôvery - evokujúce emócie týkajúce sa túžby po snubných prsteňoch a svadobných obrúčkach.
Vzhľadom na hlboké prepojenie medzi pamäťou, emóciami a vôňou, môže difúzia vhodne zvolenej vône, v obchodnom prostredí šperkov, viesť k zvýšeniu vernosti k značke a k zníženiu vnímania dĺžky času strávenom v obchode.
“Zákazníci si mysleli, že v obchode strávili 35 minút, pričom skutočný čas bol 40 minút (prevádzka bez vône). Vnímanie spotrebiteľov sa zmenilo hneď po zavedení vône do tejto prevádzky: zákazníci si mysleli, že v obchode strávili 25 minút, pričom skutočný čas bol viac ako jedna hodina.” (Galeries Lafayette, Scent search)
Zdroj foto: unsplash.com
Pri nakupovaní nás ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov - značka, kvalita, zákaznícky servis, cena a tak ďalej. Dôležitú úlohu tu však zohráva ľudské podvedomie, na ktoré najintenzívnejšie vplýva čuchový zmysel.
Módna horúčka v Sydney bola odhalením kolekcií najpopulárnejších dizajnérov Austrálie.
Všetci si uvedomujeme, že máme päť zmyslov: zrak, sluch, čuch, chuť, hmat. Čo si však neuvedomujeme je, ako každý zmysel ovplyvňuje náš každodenný život. Ako sa môže zlepšiť naša nálada, či ako môžeme mať lepší pocit z nákupu len tým, že sme vystavení viacerým zmyslovým podnetom naraz.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.