Obchodné priestory

Niektoré vône majú vplyv na to, čo si kúpite a v akom množstve či počte kusov. Správna aromatizácia môže dokonca podnietiť ku kúpe prestížnejších produktov.

Čuch je veľmi silným zmyslom; vône v nás môžu vyvolať spomienky oveľa silnejšie, než aké máme pri pohľade na obrázky, alebo napríklad pri započutí piesne z detstva. Niektoré maloobchodné spoločnosti už silu vône používajú a motivujú svojich zákazníkov - napr. obchody s príjemnou vôňou čokolády a pekárene s vôňou pečiva, s cieľom urýchliť ďalšie nákupy. Náš čuch je veľmi citlivý a vnímavý, preto môžu rozličné vône ovplyvniť aj to, ako sa cítime v priestore okolo nás. Zároveň môže naviesť zákazníkov k tomu, aby si vybrali prémiovejšie produkty.

Obchodníci môžu ľahko manipulovať vnímanie hustoty ľudí s vôňou a prevoňaním obchodného priestoru. Pre retailové prostredie je ideálne použiť aromatizáciu priestorov s premysleným aplikovaním správne zvolenej vône.

Výhody použitia nebulizácie v aroma marketingu:

  • vonné častice sú až niekoľko 1000 x menšie v porovnaní s bežným aerosolovým osviežovačom,
  • rýchlosť padania vonných častích je niekoľko 100 x nižšia v porovnaní s bežným aerosolovým osviežovačom,
  • veľmi vysoká účinnosť a efektivita,
  • vonné častice neobsahujú žiadne známky kvapaliny = nezanechávajú žiadne stopy na povrchu.

Niektoré výsledky zo štúdií v predajni s oblečením a obuvou:

  1. "Športové potreby môžu vďaka aromatizovaniu priestoru zvýšiť predaj o 6 a viac percent. Doba, ktorú zákazníci strávia v predajni, sa môže zvýšiť až o 18 %" (záver štúdie Dr. A. R. Hirscha, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990).
  2. V dvoch totožných predajniach boli predávané tie isté tenisky Nike. Jedna z predajní bola aromatizovaná. Testu sa zúčastnilo 35 osôb, ktoré mali v každej miestnosti stráviť 30 sekúnd, samozrejme, o podstate testu nič netušili. V nasledujúcom dotazníku 84 % z nich uviedlo, že by si tenisky radšej zakúpili v miestnosti, ktorá bola profesionálne aromatizovaná. 16 % z nich by si zakúpilo tovar v nearomatizovanej miestnosti. Tenisky vystavené v aromatizovanej miestnosti boli hodnotené ako cennejšie u 10 % opýtaných.

Nakupovanie by malo byť nielen o predaji ale aj o vytváraní zážitkov a príjemných pocitov v zákazníkoch. Vzbudiť príjemné emócie sa dá aj vďaka aroma marketingu. V nákupnom centre vie vhodne zvolená vôňa posilniť pozitívne vnímanie priestorov.

V predajni s elektronikou je dôležité vzbudiť predstavu o tom, ako zákazníci používajú daný spotrebič. Napríklad v oddelení s kuchynskými spotrebičmi a kávovarmi si predstavte lákavú vôňu kávy. Vôňa čerstvo vypranej bielizne v oddelení bielej techniky, je tiež dobrým príkladom.

V showroomoch dokážete svojim zákazníkom vôňou spríjemniť prostredie, čím predĺžite čas, ktorý v priestore strávia. Použitím našich zariadení viete prostredie aromatizovať, napríklad v oddelení kuchynského nábytku vôňou kávy a koláča. V ponuke našich vôní sa nachádza aj vôňa kuracej polievky, ktorá dokáže evokovať pocit, akoby boli zákazníci vo svojej kuchyni. Svieža vôňa vody v kúpeľňovom štúdiu dokáže vytvoriť príjemnú atmosféru čistoty a sviežosti.

Návštevu cestovných kancelárií si zákazníci spájajú s príjemnými emóciami. Aj vďaka aroma marketingu im môžete tento zážitok umocniť. Predstavte si napríklad vône kokosu, oceánu či čerstvo pokosenej trávy, ktoré v nich ihneď prebudia túžbu po dovolenke.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.